lørdag 14. april 2012

Rosenes betydning.


Rosespråket.
Hver blomst har sin egen betydning.Også rosen. Rosen står for kjærlighet, livsglede og hemmelighet. Fargen gir kanskje det tydeligste budskapet.

Rød rose: Jeg elsker deg.
Hvit rose: Uskyldig, platonisk kjærlighet, men også jomfruelighet og renhet.
Lilla rose: Symboliserer mistenksomhet og misunnelse.
Fersken: Unnskyld.
Gul rose: Jeg håper...
Nyperose (taggete): Jeg forsvarer deg.
Små røde: Alt er nytt for meg, gi meg litt tid.
Rosa rose: Jeg er forelsket og jeg lover deg troskap.

Antall roser
1 rød rose: Jeg begjærer deg.
3 røde roser: Jeg elsker deg.
7 røde roser: Jeg er din for evig.
12 røde roser: Sterkere kan jeg ikke uttrykke min kjærlighet.
1 rød rose + 2 røde knopper: Dette må holdes hemmelig.
1 hvit rose: Jeg vil heller dø enn å bli sveket, eller jeg kan ikke.
1 krans med roser: Dyd har sin belønning.
7 gule roser: Styrke og utholdenhet.
1 rose med torner: Jeg dør av lengsel etter deg.
1 ferskenfarget rose: Bluferdighet og uskyld.
1 rosenkvist: Jeg er ulykkelig (fordi du ikke er her).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar