mandag 24. januar 2011

Stell av phalaenopsis orkide


  • Phalaenopsis plasseres på et lyst sted, men ikke i direkte sollys.
  • Liker seg best i en temperatur på mellom 18 og 22 grader.
  • Phalaenopsisen vil gjerne stå i en gjennomsiktig potte. Hvis du benytter en vanlig pyntepotte, så sørg for at den er litt større slik at det slipper lys ned til røttene.
  • Vannes ca 1 gang pr uke. Enten ved at man tar den til springen og lar den renne godt av seg før man setter den tilbake i potta, eller ved at man vanner den med et lite eggeglass med vann, men se da til at du treffer røttene. Røttene skal aldri stå i vann. Da råtner dem.
  • Gjødsles en gang i måneden så lenge den står i blomst. Helst med en gjødsel beregnet på orkideer. Ved vanlig gjødsel bør du halvere dosen.
  • Når planten er avblomstre beskjeres stengelen ved det tredje ledd. Hvis den visner helt ned er det bare å vente på at det vokser opp en ny stilk som kommer med nye blomster.

2 kommentarer:

  1. arti d dær, mine har en rom temperatur som vingle mellom 16-27 grader,avhening om d e natt eller dag, dem står rett ved verandadøra, og den bruker vi til luftings stortsett hver da, dem står i vann, ca 1 cm over pottebunnen, - sorte potter, aldri fått gjødsel, og direkte i sola.. å dem e sååå flott, får tilogme avleggere på dem :)

    SvarSlett
  2. Jeg kjøpte en orkide i mars i fjor og den har blomstret konstant.Jeg lar det renne vann gjennom potten en god stund (lunkent vann)så setter jeg den i oppvaskkummen med vann litt opp på potten i ca 10-15 min alt etter str på planten og har i endel næring. Dette gjør jeg en gang i uken og en flaske næring holder til 4-5 ganger. Nå har denne orkide fått 7 grener. 2 blomster fortsatt siden i fjor. 3 har jeg klippet helt ned og 2 nye er på vei. En annen som jeg kjøpte i april i fjor er nå oppe i 5 grener og 3 av dem blomster fortsatt. Jeg må hatt flaks med innkjøp.

    SvarSlett